Poradensko-konzultačná činnosť
v riadení podnikov
O firme | Produkty a služby | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam
Rôzne.
 
4. Archivácia a skartácia dokumentácie firmy
 
Spol. s r.o., ktorá vznikla v r.1991, archivuje kompletnú dokumentáciu. Počas tohoto obdobia sa rôzne menili zákony, vrátane daňových. Akú dokumentáciu za toto obdobie môže s.r.o. skartovať - účtovné doklady: faktúry, dod.listy, záruč.listy, skladové doklady, pokladničné knihy z reg. pokladne, mzdové doklady a personálne údaje, daňové priznania, colné doklady a pod., výpisy z účtov v bankách, korešpondencia? Prosím špecifikovať, akú dokumentáciu ako dlho treba archivovať, tak ako si to vyžadujú rôzne zákony. Kedy možno jednotlivé typy podnikateľskej dokumentácie skartovať?
 
Pre podnikateľské subjekty platí povinnosť archivácie predovšetkým zo zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve, a to konkrétne z ustanovení §§ 35 až 36, ktoré upravujú úschovu účtovných písomností a následne ich vyradenie. Vychádzajúc z praxe je možné odporučiť, aby problematika archivácie bola v účtovnej jednotke komplexne riešená internou smernicou (archivačným poriadkom), v ktorej budú uvedené najmä:
  • jednotlivé druhy účtovných a iných písomností, ktoré sú určené na archiváciu,

  • uschovacie lehoty,

  • spôsob uloženia v archíve, spôsob vedenia evidencie archívnych dokumentov a spôsob ochrany archívnych dokumentov,

  • podmienky a spôsob využívania archívnych dokumentov (zapožičiavanie, poskytovanie výpisov a odpisov, resp. iná reprodukcia),

  • základné kritériá hodnotenia písomností pri ich vyraďovaní z archívu po uplynutí uschovacej doby (pri vyraďovaní písomností je vhodné mať oddelené písomnosti trvalej dokumentárnej hodnoty určené na trvalé uschovanie v archíve, písomnosti pre výberové posúdenie po určitej dobe o ich trvalom uložení do archívu, príp. o ich zničení, a písomnosti bez dokumentárnej hodnoty určené na zničenie).
Pri vypracovaní takéhoto archivačného poriadku by bolo možné primerane využiť niektoré zásady podľa zákona č.395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov.
 
Konkrétne archivačné lehoty sú pre jednotlivé účtovné písomnosti uvedené v zákone o účtovníctve, archivácia daňových dokladov vyplýva z § 25 zákona č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov:
 
Typ účtovnej písomnosti
Doba úschovy
- účtovné doklady, účtové rozvrhy, účtovné knihy, odpisový plán, zoznamy účtovných kníh, inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy, zoznamy číslených znakov, symbolov a skratiek použitých v účtovníctve
- 5 rokov nasledujúcich od roku, ktorého sa týkajú
- účtovné záznamy (v písomnej a technickej forme), ktoré sú nositeľmi informácie týkajúej sa spôsobu vedenia účtovníctva a ktorými sa dokladuje forma vedenia účtovníctva
- 5 rokov nasledujúcich od roku, v ktorom sa naposledy použili
- projektovo-programová dokumentácia pre vedenie účtovníctva prostriedkami výpočtovej a inej techniky
- 5 rokov nasledujúcich od roku, v ktorom sa naposledy použila
- daňové doklady (faktúry), zjednodušené daňové doklady a doklady o použití rozhodujúce pre určenie dane (DPH)
- 10 rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom vznikla daňová povinnosť
- účtovné doklady a iné účtovné písomnosti, ktoré sa týkajú daňového konania, správneho konania, trestného konania, občianskeho súdneho konania alebo iného konania, ktoré sa neskončilo
- do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom sa skončila lehota na ich preskúmanie
- účtovné doklady a iné účtovné písomnosti, ktoré sa týkajú záručných lehôt a reklamačných konaní
- po dobu, po ktorú lehoty alebo konania trvajú
- účtovné záznamy, ktoré sa týkajú nezaplatených pohľadávok alebo nesplnených záväzkov
- do konca roka nasledujúceho po roku, v ktorom došlo k ich inkasu alebo zaplateniu
- účtovná závierka a výročná správa
- 10 rokov nasledujúcich od roku, ktorého sa týkajú
- knihy analytickej evidencie pohľadávok a záväzkov, účtovné doklady a iné účtovné záznamy, ktoré vyplývajú z priameho styku s cudzinou z doby pred 1.1.1949
- do doby, kým ministerstvo financií nedá samo alebo na žiadosť účtovnej jednotky súhlas na vyradenie uvedenej dokumentácie
- účtovná závierka vzťahujúca sa na prevod majetku na iné právnické alebo fyzické osoby vykonaný podľa Zákona č. 92/1991 Zb.
- do doby, kým ministerstvo financií nedá samo alebo na žiadosť účtovnej jednotky súhlas na vyradenie uvedenej dokumentácie
V zmysle záverečných ustanovení zákona o účtovníctve platného od 1.1.2003 však platí, že lehota na uschovávanie účtovných písomností a záznamov, ktorá sa ku dňu 1.1.2003 neskončila, plynie podľa zákona č. 563/1991 Zb. o účtovníctve platného do 31.12.2002. To znamená, že je potrebné dodržať aj nasledovné lehoty uschovávania dokumentácie:
- mzdové listy alebo účtovné písomnosti ich nahrádzajúce
- 10 rokov nasledujúcich od roku, ktorého sa týkajú
- údaje z mzdových listov potrebné pre účely dôchodkového zabezpečenia a nemocenského poistenia
- 20 rokov nasledujúcich od roku, ktorého sa týkajú
- účtovné doklady a iné účtovné písomnosti, ktoré sa týkajú autorských práv
- po dobu, po ktorú trvajú tieto práva a povinnosť účtovnej jednotky viesť účtovníctvo
 
Pri zániku povinnosti vedenia účtovníctva účtovnej jednotky je možnosť vyradiť účtovné písomnosti až po vysporiadaní ich majetku a záväzkov, ak právny predpis neustanovuje inak. Dňom zániku právnickej osoby (ktorý je zároveň dňom zániku povinnosti viesť účtovníctvo) účtovné písomnosti prechádzajú na právneho nástupcu zaniknutej spoločnosti.
 
Správca dane tiež môže v zmysle § 37 ods. 1 Zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov uložiť daňovému subjektu, aby okrem spomínanej evidencie ustanovenej všeobecne záväznými právnymi predpismi viedol aj osobitné záznamy potrebné pre správne určenie dane. Ide o tzv. záznamovú povinnosť, ktorú správca dane ukladá rozhodnutím bez možnosti odvolania sa. Daňový subjekt je povinný uchovávať takéto záznamy a doklady k nim sa vzťahujúce po dobu, v ktorej zanikne právo daň vyrubiť alebo dodatočne vyrubiť. Daň ani jej doplatok nemožno vyrubiť po uplynutí päť rokov od konca roku, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ňom vznikla daňová povinnosť bez toho, aby tu súčasne bola povinnosť daňové priznanie alebo hlásenie podať. Ak bol pred uplynutím tejto lehoty vykonaný úkon smerujúci na vyrubenie dane alebo jej doplatku, plynie päťročná lehota znovu od konca roka, v ktorom bol daňový subjekt o tomto úkone vyrozumený. Vyrubiť a dodatočne vyrubiť daň je však možné najneskôr do desiatich rokov od konca zdaňovacieho obdobia, v ktorom vznikla povinnosť podať daňové priznanie alebo hlásenie, alebo v ktorom vznikla daňová povinnosť bez súčasnej povinnosti podať daňové priznanie alebo hlásenie.
 
Nakoľko Vaša otázka sa týkala aj colných dokladov, k tejto oblasti je potrebné poznamenať, že pre potreby kontroly, ktorú vykonávajú colné orgány v rámci colného dohľadu, vzniká povinnosť uschovávať všetky doklady, ktoré sa týkajú dovozu, vývozu alebo tranzitu tovaru počas piatich rokov. Táto doba začína plynúť v prípade tovaru:
  1. prepusteného do režimu voľný obeh a režimu vývoz od začiatku roka nasledujúceho po roku, v ktorom bolo prijaté colné vyhlásenie na prepustenie tovaru do režimu voľný obeh alebo do režimu vývoz,

  2. prepusteného do režimu voľný obeh so zníženou colnou sadzbou dovozného cla alebo bez dovozného cla vzhľadom na jeho konečné použitie od začiatku roka nasledujúceho po roku, v ktorom tovar prestal podliehať colnému dohľadu,

  3. prepusteného do iného režimu od začiatku roka nasledujúceho po roku, v ktorom bol režim ukončený,

  4. umiestneného do slobodného colného pásma alebo do slobodného colného skladu od začiatku roka nasledujúceho po roku, v ktorom tovar opustil slobodné colné pásmo alebo slobodný colný sklad.
V prípade, ak pred uplynutím lehoty uvedenej vyššie colné orgány urobili úkon kontroly smerujúci k vymeraniu dovozných platieb alebo vývozných platieb alebo zistili porušenie colných predpisov, začne plynúť nová päťročná lehota od začiatku roka nasledujúceho po roku, v ktorom bol úkon kontroly vykonaný. Úschovná lehota končí uplynutím tejto lehoty.
 
Zhrnutie:
 
Účtovná jednotka je povinná pri archivácii a skartácia dodržiavať ustanovenia predovšetkým zákona o účtovníctve, príp. aj zákona o DPH a zákona o správe daní a poplatkov. V zmysle lehôt tu uvedených si potom môže spracovať archivačný a skartačný poriadok tak, aby dodržala ustanovené lehoty úschovy a tiež aby si zabezpečila požadovanú preukázateľnosť pre potreby jednotlivých daňových predpisov počas doby, v ktorej možno vyrubiť daň.
 
Súvisiace predpisy:
  • § 35, § 36, § 39 zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve,
  • § 25 zákona č. 289/1995 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z.n.p.,
  • § 45 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov...v z.n.p...
  • § 14 ods.10 a ods.11 zákona č.238/2001 Z.z. Colný zákon v z.n.p.
Kľúčové pojmy:
  • archivácia,
  • skartácia,
  • uschovávanie účtovnej dokumentácie,
  • uschovávanie colných dokladov.
 
 
Nasledujúca otázka:
Predchádzajúca otázka:
 
Rôzne.
Kompletný zoznam otázok.
hore
O firme | Produkty | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam

webmaster