Poradensko-konzultačná činnosť
v riadení podnikov
O firme | Produkty a služby | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam
Podvojné účtovníctvo.
 
8. Náklady na reklamu
 
Ako správne postupovať pri zúčtovaní reklamy, ktorá bude realizovaná formou mediálneho vysielania spotov v období od 1. 2. 2003 do 31. 3. 2003 v hodnote bez DPH 1 mil. Sk, kde hlavným predmetom reklamy bude propagácia plánovanej výstavby viacerých bytoviek, ktorých ukončenie je v období rokov 2003 až 2005? Z daných projektov bude v roku 2003 skolaudovaná iba jedna bytovka. Je náklad na reklamu v hodnote 1 mil. Sk považovaný za daňový výdavok podľa § 24 zákona o daniach z príjmov v roku 2003, alebo je potrebné tieto náklady časovo rozlišovať? Podobne by nás zaujímalo, či reklama formou bilboardov objednaných až do konca roka 2004, je daňovým výdavkom, a či je potrebné realizovať časové rozlíšenie.
 
V zmysle § 24 ods. 2 písm. u) zákona o daniach z príjmov sa za daňovo uplatniteľné výdavky považujú výdavky /náklady/ na reklamu tovarov, služieb a iných výkonov súvisiacich s príjmami daňovníka, a to formou:
  • inzercie v periodických a neperiodických publikáciách a iných tlačovinách, na audiovizuálnych nosičoch, v elektronických médiách, a to najmä v televízií, rozhlase, na internete, v satelitnom a káblovom vysielaní,
  • zverejňovania plagátov, reklamných nápisov, transparentov,
  • propagácie a vystavovania exponátov,
  • priamych výdavkov súvisiacich so zhotovením reklám vo vlastnej réžii.
Na základe uvedeného možno konštatovať, že reklama formou prezentácie produktu v médiách, ako aj reklama formou zverejňovania bilboardov, patrí medzi zákonom definované formy reklamy, a teda pri dodržaní určitých podmienok sú výdavky vynaložené na realizáciu takejto reklamy daňovým výdavkom. Ustanovenie § 24 v odseku 1 zákona o daniach z príjmov zakotvuje generálnu klauzulu pre uznanie daňových výdavkov /nákladov/. Za takýto výdavok pre zistenie základu dane zákon teda umožňuje uznať len výdavok:
  • vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov /podmienka vecnosti/,
  • daňovníkom riadne preukázaný /podmienka prekázateľnosti/,
  • uplatnený vo výške ustanovenej buď daňovým zákonom alebo osobitným predpisom /podmienka rozsahu/.
Ustanovenia zákona o daniach z príjmov týkajúce sa reklamy nehovoria o časovom rozlišovaní výdavkov na reklamu v prípade, ak príjmy z činnosti /produktu/, ktorý je predmetom reklamy, plynú aj v ďalších zdaňovacích obdobiach po uskutočnení reklamy. Tento jav je v praxi bežný. To znamená, že v prípade reklamy realizovanej formou inzercie v elektronických médiách v období február - marec 2003 nie je potrebné realizovať časové rozlíšenie výdavkov, keďže tu nejde o reklamu trvajúcu viacero zdaňovacích období, a to napriek tomu, že príjmy dosiahnuté aj zásluhou tejto reklamy budú plynúť až v ďalších zdaňovacích obdobiach. Podľa nášho názoru si môžete uplatniť do daňovo uznateľných výdavkov bežného roka 2003 plnú hodnotu výdavkov súvisiacich s reklamou Vašej produkcie v zmysle ustanovenia § 24 ods. 2 písm. u) bod 1 zákona o daniach z príjmov.
 
Pre účtovanie výdavkov /nákladov/ platia však pre reklamu zásady časového rozlíšenia v tých prípadoch, ak reklama trvá počas viacerých účtovných období. V prípade, ak teda zaplatíte za vytvorenie reklamného plagátu a za jeho umiestnenie na veľkoplošnej reklamnej tabuli po dobu dvoch rokov, bude treba postupovať nasledovne:
  • výdavky, ktoré Vám vznikli v súvislosti so samotnou výrobou reklamného plagátu, zaúčtujete v plnej výške do daňových výdavkov bežného roka 2003,
  • výdavky, ktoré Vám vznikli v súvislosti s prenájmom reklamnej plochy, ste povinný časovo rozlíšiť do dvoch účtovných období /2003 a 2004/ v zmysle § 3 ods.1 zákona č.431/2002 Z.z. o účtovníctve ako aj § 5 ods.1 Opatrenia MF SR č.23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva.
Pri uvedenom konštatovaní je potrebné vychádzať z § 56 ods.6 spomínaného opatrenia, v zmysle ktorého je priamo uvedené, že vopred platené nájomné reklamných plôch sa časovo rozlišuje.
 
Zhrnutie:
 
Pre účtovanie výdavkov /nákladov/ platia však pre reklamu zásady časového rozlíšenia v tých prípadoch, ak reklama trvá počas viacerých účtovných období. Výdavky, ktoré Vám vznikli v súvislosti so samotnou výrobou reklamného plagátu, zaúčtujete v plnej výške do daňových výdavkov bežného roka 2003. Výdavky, ktoré Vám vznikli v súvislosti s prenájmom reklamnej plochy, ste povinný časovo rozlíšiť do dvoch účtovných období (2003 a 2004).
 
Súvisiace predpisy:
  • § 24 ods. 2 písm. u) zákona č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v z.n.p.
  • § 3 ods. 1 zákona č.431/2002 Z.z. o účtovníctve
  • § 5 ods.1 Opatrenia MF SR č.23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva,
 
 
Nasledujúca otázka:
Predchádzajúca otázka:
 
Podvojné účtovníctvo.
Kompletný zoznam otázok.
hore
O firme | Produkty | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam

webmaster