Poradensko-konzultačná činnosť
v riadení podnikov
O firme | Produkty a služby | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam
Daň z príjmov.
 
19. Náklady súvisiace s bezplatným záručným servisom z pohľadu zákona o daniach z príjmov.
 
Ako postupovať, keď naša spoločnosť poskytuje záručný servis na svoje výrobky. To znamená: Dodáme prístroj, na ktorý podľa našich platných zmluvných podmienok poskytujeme ročnú záruku. Teda ak sa na prístroji bez zavinenia odberateľa pokazí akákoľvek súčiastka, my sme povinní túto súčiastku bezodplatne zameniť. Otázkou je, či tento výdaj súčiastky zo skladu je pre nás daňovo uznateľným nákladom z hľadiska dane z príjmu a taktiež ako tento úbytok účtovať, a či by sa mal nejakým spôsobom objaviť vo výnosoch, napriek tomu, že nikdy za túto opravu nedostaneme odplatu.
 
Pri niektorých dodávkach poskytujeme náhradné diely ihneď s dodávkou prístroja, a to v cene prístroja, napriek tomu, že pôvodná súčiastka je zatiaľ nepoškodená. To v prípadoch, ak sa prístroj vyváža do krajiny, kde by neskoršie náklady na prepravu jednej súčiastky boli zbytočne vysoké a tým neekonomické.
 
Ak je výdaj súčiastky daňovým nákladom, má nejaký vplyv to, že náhradný diel pošleme inému subjektu, ako tomu, ktorý od nás prístroj kúpil? To v prípade, ak bol prístroj ďalej predaný tretej osobe.
 
Predpokladáme, že samotnému výkonu záručného servisu predchádzala reklamácia odberateľa. Vybavenie reklamácie je podľa nášho názoru súčasťou podnikateľskej činnosti a priamo súvisí nielen so súčasnými príjmami, ale i s ďalšími príjmami v budúcnosti, preto sa výdavky spojené s vybavením reklamácie považujú za daňovo uplatniteľné výdavky. Zákon č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov takéto výdavky v žiadnom zo svojich ustanovení nelimituje, či dokonca nezakazuje. Aj keď vybavenie reklamácie je povinnosťou dodávateľa, svojim spôsobom je súčasťou marketingovej činnosti a teda súvisí s udržaním jeho príjmov, príp. so zabezpečením príjmov v budúcnosti. Chybný tovar sa môže kedykoľvek vyskytnúť, a môže tak negatívnym spôsobom ovplyvniť podnikateľskú činnosť a dôveryhodnosť príslušného dodávateľa. Keď sa už takáto situácia vyskytne, je potrebné jej venovať náležitú pozornosť, čím možno zabezpečiť, že zákazník, napriek náhodnému výskytu určitého reklamovaného tovaru (výrobku), sa aj v budúcnosti obráti na toho istého dodávateľa.
 
S možnosťou vzniku takýchto nákladov na riešenie reklamácie odporúčame uvažovať už pri stanovení predajnej (odbytovej) ceny a náklady na záručné opravy by mali byť súčasťou kalkulácie nákladov na zákazku. Na druhej strane je možnosť vzniku nákladov spojených s odstránením závad v záručnej dobe typickým prípadom, na ktoré by sa mali tvoriť účtovné rezervy. Vo výnosoch sa teda z titulu bezodplatnosti poskytnutie náhradného dielu v momente jeho skutočného poskytnutia neobjaví.
 
V sústave podvojného účtovníctva je hospodársky výsledok pred zdanením determinovaný ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovnej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtových skupín 5 okrem účtov 591, 592, 593, 594, 595 a účtov vnútroorganizačných výnosov a vnútroorganizačných nákladov.
 
Do daňových výdavkov sa v systéme podvojného účtovníctva zahrnujú len tie zásoby, ktoré podnikateľský subjekt spotrebuje v procese svojho zhodnocovania za účelom získania príjmov. Za predpokladu, že spomínaná súčiastka je evidovaná ako materiál na sklade, potom v dôsledku vykonania bezodplatného záručného servisu zaúčtujete jej spotrebu účtovným zápisom : MD / D : 501 / 112.
 
Na doteraz uvedené nemá podľa nášho názoru žiadny vplyv tá skutočnosť, že náhradný diel bol poslaný inému subjektu, ako tomu, ktorý od Vás prístroj kúpil, k čomu dochádza v prípade ďalšieho predaja Vami predaného prístroja tretej osobe.
 
Zhrnutie:
 
Aj keď vybavenie reklamácie je povinnosťou dodávateľa, svojim spôsobom je súčasťou marketingovej činnosti a teda súvisí s udržaním jeho príjmov, príp. so zabezpečením príjmov v budúcnosti. Vybavenie reklamácie je teda súčasťou podnikateľskej činnosti a priamo súvisí nielen so súčasnými príjmami, ale i s ďalšími príjmami v budúcnosti, preto výdavky spojené s vybavením reklamácie budú ovplyvňovať základ dane.
 
Do daňových výdavkov sa v systéme podvojného účtovníctva zahrnujú len tie zásoby, ktoré podnikateľský subjekt spotrebuje v procese svojho zhodnocovania za účelom získania príjmov. Za predpokladu, že spomínaná súčiastka je evidovaná ako materiál na sklade, potom v dôsledku vykonania bezodplatného záručného servisu zaúčtujete jej spotrebu účtovným zápisom : MD / D : 501 / 112.
 
Rovnako sa postupuje v prípade, ak náhradný diel bol poslaný inému subjektu, ako tomu, ktorý od Vás prístroj kúpil, k čomu dochádza v prípade ďalšieho predaja
 
Súvisiace predpisy:
  • § 24 ods.1 zákona č.366/1999 Z.z. o dani z príjmov v z.n.p.,
  • § 9 ods.2, § 19 ods.8 písm. b) a § 64 Opatrenia MF SR č.23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva.
 
 
Nasledujúca otázka:
Predchádzajúca otázka:
 
Daň z príjmov.
Kompletný zoznam otázok.
hore
O firme | Produkty | Poradenstvo | Kontakt | E-mail | Index | ŠK Makroteam

webmaster